September 21, 2009

oh,mejelisnya dia.


Aku ke kerja seperti biasa. Tepat jam 8,aku sudah berada ditempat duduk yang sama aku duduki semalam. Tiada apa yang istimewa. Cuma yang istimewanya,hari ini aku akan pulang dan hujung minggu ini aidilfitri mulia,itu saja. Kelmarin aku resah. Tiket pulang ke kampung halaman tiada dan rakan pula membatalkan trip perjalanan pulang yang telah dirancang awal seminggu sebelumnya. Runsing juga memikirkan. Namun,aku percaya,ada hikmahnya pembatalan itu berlansung..

Aku berbuka di KL Sentral sementara menantikan perjalanan tren KTMB yang dijadualkan bertolak tepat jam 8. Penat aku menunggu,tren ditunda perjalanannya hampir 2-3 kali juga. Sekali lagi aku bersabar. Sekali lagi aku bertekad,dugaan ini pasti ada ganjaran lumayan dipenghujungnya. Tren tiba dan aku segera belari-lari anak mendapatkan gerabak Q1 dan tempat duduk 9A. Selang kemudian,seorang gadis datang dan duduk ditempat duduk 9B. Ayu gayanya. Lengkap berbaju kurung mengusung bagasi besar yang tampak penuh dengan barang-barang. Aku tersenyum saja menyambut ketibaan gadis itu ketempat duduknya..

Tren bertolak,dan aku pun mulalah membuat hal aku sendiri. Si gadis pun begitu juga. Menggodek-godek telefon bimbitnya dan sekali sekala tampak hampa dengan suasana sunyi tak berseri yang sedang menyelubungi. Jauh disudut hati aku,terlintas niat untuk menegur si dia. Akan tetapi,semakin hampir untuk aku melaksanakan niat tersebut,semakin kencang pula jantung bergedup. Namun,melihatkan si gadis yang begitu sepi dan agak murung,aku memberanikan diri memulakan perbualan. "Masih belajar lagi kah?" ujar aku. Si gadis memberi respons dan berbual lah kami sepanjang malam..

Seronok berbual dengan si gadis. Si gadis yang pada awalnya tampak seperti garang sebenarnya seorang yang lembut hati dan peramah rupanya. Makin kerap kami berbicara,makin rancak perbualan,makin terserlah sifat peramah dan happy-go-lucky si gadis. Terpampang senyuman manis milik si gadis. Terubat juga rasa mengantuk yang sedang menguasai aku pada waktu itu. Selang beberapa jam kemudian,si gadis tampak penat dan mengantuk. Aku pun begitu. Jadi terhentilah perbualan seketika untuk memberikan laluan kepada waktu tidur yang sedang berkumandang..

Sedar dari jaga dan lena,tren sudah semakin hampir ke Butterworth. Aku sedar,sudah tidak ada banyak masa untuk aku terus beramah mesra dan mengenali si gadis. Aku meminta nombor telefonnya. Rasa segan yang pada mulanya ada,sudah lari entah kemana. Rasa ingin kenal dengan lebih rapat,rasa intuisi pula yang sedang berasa dibarisan hadapan. 10 digit nombor telefon yang diberikan si gadis,dibalas dengan 10 kali seri senyuman dibibirku. Seturunnya kami dari tren,aku memulakan langkah menuju ibunda yang sedang menunggu dihadapan pintu masuk. Kelibat si gadis mulai kabur sedikit demi sedikit. Akhirnya,hilang. Sedih rasa dihati namun aku percaya,satu hari nanti aku akan ketemu si gadis lagi. Aku pasti...

p/s: maksud mejelis? carilah dalam kamus dewan ya~

8 comments:

Syazana! said...

selamat hari raya sam.
lame x drop comments ke blog ko..hehe

Encik Jurassic said...

selamat hari raya zon zon.
tu ah,lama tak nmpk kau drop comments,ehe.

.::R A F I::. said...

nak nombor gadis tu gak~~
lalal~

Encik Jurassic said...

ohh,sorie rafi.
she's mine already.
kau jaga rose leklok sudah,haha.
:D

wani gaga gugu gege said...

sam~ aku link ko kat blog aku. hope u dont mind

Encik Jurassic said...

ohh,i dun mind at oll~
aku pun melink blog kau juga lah.
:D

.::Cik Dara@Encik Teruna::. said...

dh jumpa blum si gadis tu?

Encik Jurassic said...

sudah menjadi milikku.
:)